Informatie

Heeft u kweekverslagen en/of aanvullingen op de verzorgingseisen mail naar parkdieren@outlook.com

Dierenartsen:

Dierenkliniek Berg & Bos
Grebbeweg 109
3911AV Rhenen
info@dierendoc.nl
Drs. F. Verstappen
Hoofdstraat 121
3971 KG Driebergen-Rijsenburg
Tel: 0343-512063
Drs. P. Klaver
www.kliniek-klaver4dieren.nl
Dalwagen 29c
Dodewaard
Tel: 0488-410040 / 06-51335956

Kweekverslagen

Onder dit tabblad worden kweekverslagen geplaatst.

Heeft u nog informatie voor dit tabblad mail naar parkdieren@outlook.com

Dieren informatie

Op dit tabblad staan de eisen per diersoort waaraan je zou moeten voldoen om zeker te zijn dat het welzijn van onze dieren geborgd is en deze verantwoord worden gehouden.
De eisen zijn gebaseerd op ervaringen van dierenhouders en reeds in Europa gebruikte (o.a. Duitsland) minimum verzorgingseisen en zijn binnen de vereniging nog in bewerking.
De eisen die we op de site zetten, zijn levende documenten en zullen aan de tijdgeest, wetgeving en houderij inzichten worden aangepast.
Leden van onze vereniging kunnen dan ook voorstellen tot wijziging indienen bij de website beheerder die deze dan aan het bestuur voorlegt.

Heeft u nog informatie voor dit tabblad mail naar parkdieren@outlook.com

Evenhoevigen

Varkens en Pekari's
Kameelachtigen
Dwergherten
Muskusherten
Hertachtigen
Holhoornigen en Gaffelantilopen
Giraffen en Okapis

Haasachtigen (Lagomorpha)

2 families, 12 geslachten, 91 soorten.
Verspreiding wereldwijd, behalve Madagaskar, Antarctica en het zuiden van Zuid Amerika.

Haasachtigen(Lagomorpha)

Klimbuideldieren(Diprotodontia)

11 families, 39 geslachten, 143 soorten.
Normaal gesproken worden slechts vertegenwoordigers uit 7 van de 11 families gehouden;
die zullen hier behandeld worden.

Koala's (Phascolarctidae)
Wombats (Vombatidae)
Koeskoezen (Phalangeridae)
Buideleekhoorns (Petauridae)
Vliegende Buidelmuizen
Kangoeroeratten (Potoroidae)
Kangoeroes (Macropodidae)

Knaagdieren(Rodentia)

33 families, 490 geslachten, 2364 soorten.
Slechts een klein deel van deze soortenrijkste orde van zoogdieren
wordt door mensen gehouden en hier behandeld.

Eekhoorns
Slaapmuizen
Bevers
Muizen - ratten enz.
Springhazen
Kamvingers
Molratten
Stekelvarkens
Boomstekelvarkens
Chinchilla's
Cavia's - Mara's
Capibara
Agoeti's en Pakas
Schijnratten
Beverratten
Hutia's

Onevenhoevigen( Perissodactyla)

De orde van de onevenhoevigen omvat drie families – paarden (Equidae), neushoorns (Rhinocerotidae)
en tapirs (Tapiridae), met 17 soorten.

Paardachtigen
Tapirs

Roofdieren(Carnivora)

15 families, 126 geslachten, 286 soorten.
Het bezighouden van roofdieren door het verrijken van de leefomgeving, bijvoorbeeld door geurprikkels, de manier van voedsel aanbieden en andere maatregelen zijn bijzonder belangrijk.
Dit dient uitdrukkelijk als essentieel onderdeel van de planning beschouwd te worden bij de vormgeving van de dierenverblijven en bij het bestandsbeheer.

Op grond van de beperkte mogelijkheden voor schoonmaken en desinfecteren, zijn de voorgeschreven afmetingen bij extensieve roofdierhouderij en bij het houden van roofdieren op natuurlijke bodem substantieel groter dan voor andere verblijven.

Voorzieningen in buitenverblijven die bescherming bieden voor weersinvloeden, zoals slaapboxen en schuilhutten, die in dit hoofdstuk genoemd worden, moeten aan de grootte van het betreffende dier zijn aangepast.
Dat betekent dat de dieren zich er in moeten kunnen omdraaien, moeten kunnen staan en gemakkelijk kunnen gaan liggen.
Als beschutting tegen wind, vocht en kou moeten slaapboxen en schuilhutten droog, tochtvrij zijn en indien nodig, stro op de bodem hebben.

Kleine katachtigen
Grote katachtigen
Civetkatachtigen, Madagascar civetkatten, Parderollen en Mangoesten
Hyena's
Hondachtigen
Beren
Marterachtigen en stinkdieren
Kleine beren en kleine panda

......

Azara Agouti
Meer foto's: click hier

De Azara Agouti (Dasyprocta azarae)

De agouti is een knaagdier uit de familie van de cavia-achtigen. Het is een slank dier met een dichte glanzende vacht. De rugharen, waarmee ze in staat zijn om te ‘borstelen’ als er gevaar dreigt, worden naar het rug/dijgedeelte toe wat langer. Ze hebben een lichte onderzijde en de bovenzijde varieert per soort van bleek oranje en verschillende bruintinten tot bijna zwart.
De oortjes zijn klein en ze hebben een heel klein onbehaard staartje.
Ze komen oorspronkelijk voor in de oerwouden van Zuid Amerika, maar ook op de graslanden en zelfs in gecultiveerd gebied. Agouti’s zijn erg territoriaal en over het algemeen is het een dagdier. Ze leven altijd in de buurt van water, hoewel ze niet vaak zwemmen, maar hun eten wassen ze wel graag in het water. In het wild eten ze noten en fruit (de restjes die de apen laten vallen) maar ook bladeren, stengels en wortels van veel verschillende planten. Ze zijn de hele dag bezig met het verzamelen hiervan. Agouti’s zitten vaak rechtop te eten en houden het eten dan vast met hun voorpootjes.
Ze kunnen het hele jaar door jongen krijgen. De worp bestaat meestal uit twee jongen, maar één of drie is ook mogelijk. De jongen worden geboren na een draagtijd van ongeveer 100 dagen en komen volledig ontwikkeld ter wereld. Ondanks dat de jongen zo’n vier maanden gezoogd worden eten ze al heel snel met de ouders mee.
Van de agouti’s bestaan er maar liefst elf soorten, over één van die soorten gaat ons kweekverslag.

In het voorjaar 2017 kwamen wij in het bezit van twee Azara agouti’s. Weliswaar broer en zus, maar we hadden het voornemen om er nog een koppel bij te zoeken en dan de mannen te wisselen zodat we dan twee onverwante koppels hadden.
Die zoektocht naar een tweede (van onze dieren onverwant) koppel viel echter tegen. Maar dankzij Eeg Manders kwamen wij in mei 2018 toch in het bezit van een onverwante man.
Deze man werd gekoppeld aan onze vrouw, wat absoluut geen problemen opleverde.
Agouti’s zijn hele leuke beesten om te houden, ze zijn de hele dag bezig en zeer nieuwsgierig naar wat er in het verblijf naast hun gebeurd. Ook kun je ze gemakkelijk lokken met wat voer en het duurde niet lang voordat we ze zover hadden dat ze de walnoten uit onze hand kwamen pakken. Als er nog voldoende voer is of al ze meerdere noten krijgen proberen ze ze te verstoppen onder een tak of in hun slaapkist.
Bij ons krijgen de agouti’s dagelijks de caviakorrel van Metazoa met een beetje tarwe, diverse soorten groente en fruit en een paar keer per week walnoten.
Van de groente en fruitsoorten lusten ze bijna alles. Ook hebben we altijd verse wilgentakken in hun verblijf liggen.

De Agouti’s hebben bij ons een binnen volière van 3,5 bij 4,5 tot hun beschikking. Ze maken een aantal latrine’s wat het schoonmaken gemakkelijker maakt.
Wij houden ze samen met witwangtoerako’s en we hebben ze ook samen gehad met de driekleurglansspreeuwen, maar als de jonge driekleurglansspreeuwen te vroeg uit het nest vielen dan verdwenen de jonge vogels in de maag van de agouti’s.
Agouti’s staan over het algemeen bekend als wat stressvolle dieren, ze borstelen en grommen inderdaad als ze gepakt moeten worden om te verplaatsen, maar omdat wij ze een aantal keren van verblijf moesten wisselen hebben wij de ervaring opgedaan dat ze binnen een minuut in hun nieuwe verblijf al weer zitten te eten en rustig op onderzoek uitgaan. We zorgen er altijd wel voor dat hun eigen nestkast meegaat.

Op 31 juli vonden we een dekprop in het verblijf van de agouti’s. Dit is een gelei-achtige witte prop van zo’n vijf centimeter lang, die door het mannetje bij het vrouwtje in de vagina wordt ingespoten vlak na de dekking. Dit om te voorkomen dat ze door een ander mannetje gedekt wordt.
We waren er nu dus zeker van dat er een geslaagde dekking had plaatsgevonden.
Op 9 november werden er na een draagtijd van precies 100 dagen twee jongen geboren. Eén van de jongen was echter dood, de ander deed het prima!
Op de eerste dag croste hij het hele verblijf al door en klom al over boomstammetje heen.
De slaapkist was op de eerste dag nog wat te hoog gegrepen, maar het duurde niet lang of ook deze uitkijkpost werd door het jong veroverd.
Ook at hij al heel snel mee van het voedsel wat we de ouders aanboden.
Natuurlijk wilden we ook graag weten wat voor geslacht dit jong had. We hebben echter twee weken gewacht voordat we het jong pakten, om de band met ouders niet te verstoren.
Toen Mies het jong pakte stapte hij gelukkig met het jong meteen het verblijf uit, want het jong zette het op een gillen en de ouders probeerden direct in de aanval over te gaan. De deur ging echter net op tijd voor hun neus dicht.
Het was een man, Mies heeft hem door een kiertje weer naar binnen gesmokkeld, en de rust keerde weer terug.
Hoewel we wel hadden gelezen dat de jongen vier maanden gezoogd worden, konden we dit bijna niet geloven voor een nestvlieder die heel snel groeit. Ons jong is nu vier maanden oud en bijna net zo groot als zijn ouders, maar we zien hem inderdaad nog regelmatig zogen bij zijn moeder!
Het is nog steeds heel leuk om te zien hoe beide ouders met het jong in de weer zijn. Beide ouders delen hun eten met het jong, hoewel we nu wel op het punt komen dat de vader zijn walnoot niet meer afstaat!

Janke en Michel